Monday, October 4, 2010

CARA-CARA MENUTUP UARAT YANG DITUNTUK OLEH ISALM

Kenapa wanita islam wajib menutup aurat?

Kerana ia termaktub di dalam Al-Quran, Surah Al-Ahzab ayat 59 yang bermaksud: “ hendaklah mereka mrenghulurkan tudung ke seluruh tubuh mereka, supaya mereka lebih mudah dikenali orang, kerana itu mereka tidak mudah diganggu”

Cara-cara menutup aurat yang dituntuk oleh islam:

1- Lengan baju panjang sehingga ke pergelangan tangan.

2- Tudung mestilah labuh dan menutup dada dan tidak jarang.

3- Kain/seluar yang dipakai mesti panjang sehingga ke buku lali.

4- Baju mestilah labuh dan longgar.

5- Kasut tinggi yang tidak berbunyi (sekiranya hendak memakai kasut bertumit tinggi, pastikan tumitnya diperbuat daripada getah).

6- Mesti memakai sarung kaki.

Bahagian manakah yang boleh diperhatikan?

Rasulullah SAW bersabda:

“bahawa anak perempuan apabila cukup umurnya, maka tidak boleh dilihat akan dia, melainkan mukanya dan dua tapak tangannya hingga pergelangan tangan”. (H.R: Abu Daud)

Muka dan tangan

Asma’ Binti Abu Bakar telah menemui Rasulullah SAW dengan memakai pakaian yang nipis. Sabda Rasulullah: “ wahai Asma’, Sesungguhnya seorang gadis yang telah datang haid, tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah sahaja” (Riwayat Muslim dan Bukhari)

Surah An-Nisaa’ayat 34, Allah SWT berfirman:

“kaum lelaki adalah pemimpin bagi kaum wanita”

Sepotong ayat dari surah Al-A’raf ayat 26, Allah SWT berfirman: “hai anak keturunan Adam, sesungguhnya kami telah menurunkan kepada kamu pakaian untuk perhiasan, dan pakaian Taqwa itu adalah yang paling baik”

Muka dan leher

“dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasanmu seperti orang jahiliyyah yang terdahulu”

1. Bersolek

2. Menurut Miqtil: “ sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang jahiliyyah”

Dada

“Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menurtup dada-dada mereka”

Wangian

“sesiapa sahaja wanita memakai wangi-wangian kemudian melewati sesuatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata itu adalah zina” (Riwayat Nasa’I, ibn Khuzaimah Dan Hibban)

Kaki (Tumit Kaki)

“Dan janganlah mereka (perempuan) membentakkan kaki atau (mengangkatnya) agar diketehui perhiasan yang mereka sembunyikan” (An-Nuur: 31)

1- Menampakkan kaki

2- Menghayungkan/melenggokkan mengikut hentakan kaki

Kepada siapa aurat boleh diperlihatkan?

“Dan janganlah memperlihatkan perhiasan mereka kecuali kepada suami mereka, atau bapa-bapa mereka, atau bapa-bapa mertua mereka, atau anak-anak lelaki mereka, atau anak-anak lelaki suami mereka(anak tiri), atau saudara-saudara lelaki mereka, atau anak-anak saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita (rakan sejawat mereka atau yang berkhidmat) dengan mereka, atau hamba sahaya mereka, atau hamba-hamba mereka yang tidak mempunyai syahwat(nafsu) kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum ada keinginan syahwat apabila melihat kepada aurat perempuan” (An-Nur: 31)

Kesalahan-kesalahan dalam menutup aurat

v Kain yang dipakai terlalu singkat

Menurut riwayat Imam Tirmizi dan Nasa’I, dari Ummu Salamah r.a “Ya Rasulullah, bagaimana perempuan akan berbuat kain-kain mereka yang sebelah bawah? Sabda Rasulullah SAW: “Hendaklah mereka memanjangkan barang sejengkal dan janganlah menambahkan lagi ke atasnya”.

v Tudung tidak menutupi dada

Allah SWT berfirman dalam surah An nur, ayat 31, maksudnya: …hendaklah mereka ke leher dan ke dada mereka..”

v Pakaian ketat dan menampakkan susuk tubuh

Rasulullah SAW bersabda maksudnya: “..hendaklah kamu memimjamkan dia baju yang panjang dan longgar itu”.

v Solekan yang jelas dilihat (lipstick)

Allah SWT berfirman dalam surah Al-A’raf, ayat 31 maksudnya: “pakailah perhiasanmu pada setiap waktu sembahyang. Makan dan minumlah dan jangan melampaui batasan”.

v tudung yang tidak menutupi dada

v tidak bersarung kaki

v pakaian yang ketat menampakkan susuk tubuh

v blaus yang dipakai singkat

“katakanlah kepada perempuan yang beriman: hendaklah mereka hendaklah mereka merendahkan pandangan dan menjaga kehormatan mereka…” Surah An-Nur,ayat 31.

v Lengan blaus pendek

v Tidak bersarung kaki

v Kain yang dipakai berbelah di depan dan juga berbelah di belakang

“ barangsiapa yang memakai pakaian yang menjolok mata, maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di akhirat nanti”. Riwayat Ahmad, Abu Daud, An-Nasa’I dan Ibnu Majah.

No comments:

Post a Comment